Ordet finns i vägtrafikförordningen, men språkvården vill inte att vi ska använda ”skyddsväg” utan ”övergångsställe” som det heter i Sverige. Det kanske är lika bra att göra som språkvårdarna säger, för det skydd ”skyddsvägen” erbjuder är diskutabelt. 2013 omkom 14 fotgängare som korsade gatan eller vägen på ett övergångsställe. Det var ungefär hälften av alla de fotgängare som dödades i trafiken. Den siffran är representativ för en lång statistikperiod. Man behöver inte stå länge och iaktta ett övergångsställe i Finland för att se var det brister – bilisternas respekt för fotgängare är minimal. Få saktar ens in för en fotgängare, än mindre stannar man som lagen bjuder. Det finns säkert värre exempel i Europa, men på det hela taget är Finland ett trafikkulturens u-land där hänsyn och smidighet är en bristvara. Den svenska trafikkulturen stod på 60-talet på en högre nivå än den finländska i dag. Där var det redan för ett par mansåldrar sedan självklart för bilisterna att ge fotgängarna företräde. Inte för intet är antalet trafikdöda i Sverige ungefär lika stort som i Finland trots en betydligt större bilpark. Polisen har all anledning till den effektiverade kontroll man nu gör vid övergångsställen.